GITAAR- en BASLESSEN

 

Of je nu voor je hobby gitaar of basgitaar wilt leren spelen, of om er later je beroep van te maken: ik kan je daarbij op weg helpen, of je bijvoorbeeld voorbereiden voor een toelating aan een conservatorium of andere muziekopleiding . 

Ik ben door mijn opleiding en jarenlange ervaring thuis in vrijwel alle stijlen, uiteenlopend van 'klassiek' tot pop, rock, funk, blues en jazz.

 

    Een leerling kan uiteraard aangeven welke muziek hij of zij wil leren spelen. Een zelf meegenomen stuk kan worden gekoppeld aan oefenmateriaal om bepaalde technieken onder de knie te krijgen. Daarnaast worden diverse lesmethodes gebruikt, die per leerling en stijl kunnen verschillen. Ook schrijf ik soms ter plekke snel een bepaalde oefening om een benodigde techniek extra aandacht te geven.

    Ik wil stimuleren dat een leerling het niveau bereikt waarmee hij of zij datgene kan spelen wat op het verlanglijstje staat. Tegelijkertijd hoop ik dat de muzikale horizon wordt verbreed. Er is per slot van rekening zo veel prachtige muziek. Dat er thuis veel geoefend moet worden staat natuurlijk als een paal boven water. 

 

M.b.t. lesgeld: ik hanteer betaling achteraf. Daardoor ontstaat naar twee kanten ruimte om vanwege belangrijke zaken een les te verschuiven, eventueel af te zeggen (zie: voorwaarden/betaling/afzeggen). 

 

In mijn lessen komen o.a. de volgende zaken aan de orde: 

  

- Techniekoefeningen. De linker- en rechterhandvingers moeten dingen leren die ze soms nog nooit van hun leven hebben gedaan. En dat vinden die vingers niet altijd even makkelijk... Ik zeg altijd: niet jouw vingers zijn de baas; jij bent de baas. Maar geef ze wel de tijd. Ook het spelen met een plectrum is een techniek op zich die de nodige oefening vereist.

- Ook jouw gehoor moet wellicht de nodige oefening krijgen. Het is tenslotte fijn om ook op je gehoor melodieën of akkoorden na te kunnen spelen. En noten lezen? Liever wel...! Het is de internationale muziektaal en die vertelt je precies hoe een stuk kan worden gespeeld, zelfs als je er je eigen verhaal van wilt maken. De zogenoemde tabs, al dan niet van internet gehaald, zijn handig, en kunnen zeker worden gebruikt. De internet-tabs bevatten meestal veel fouten. En tabs geven zelden of nooit aan hoe je een stuk precies moet spelen. Je hebt er ook altijd een opname van het stuk bij nodig. En daar komt dan weer het hoofdstuk gehoor om de hoek kijken... Een kombinatie van ritme-notatie en tab-notatie werkt ook al veel beter dan de tab alleen.

- Akkoorden (-cymbolen) en akkoordenschema's komen ook aan de orde. Dat kan variëren van eenvoudige akkoorden, barré-akkoorden, tot meer uitgebreide akkoorden met extra toevoegingen.

- Dynamiek is een bijkomend - maar belangrijk onderdeel. Of je nu accoustisch of electrisch speelt: er is veel moois te beleven tussen 

S N O E l H A R D en fluisterzacht...

- Een klein deel theorie zal in de loop van de lessen ook aan de orde komen, altijd in relatie tot het bestudeerde materiaal. Maar soms ook als extra bijspijkering bijvoorbeeld vanwege een naderend toelatingsexamen voor een conservatorium.

 

- Ontwikkeling van de muzikaliteit, intepretatie,  - ook dat zijn zaken die vanaf een bepaald niveau zullen langs komen.

 

Ik hoor je al zeggen:  Oh oh oh, wat klinkt dat allemaal serieus en streng. Dat valt wel mee hoor. Het is juist mooi om te ontdekken dat je door goed oefenen dingen blijkt te kunnen spelen waarvan je eerst nooit gedacht had dat dat mogelijk zou zijn!  Heb je dat er voor over? Dan is de kans groot dat je jouw muzikale doel bereikt, of je nu 'het vak' in wilt of het als je hobby blijft beoefenen. 

   

Zo! De meester heeft gesproken...

 

Nu even onder ons:

 

Ik heb een enthousiaste, bijna bevlogen manier van les geven; steek altijd veel energie in een les. Ik hoop natuurlijk dat die energie op een leerling overslaat. 

    Uit ervaring weet ik dat de lessen altijd zeer leuke sessies zijn. Bijna altijd - want als je niet genoeg hebt geoefend zit je natuurlijk peentjes te zweten... Ook niet erg! Het valt ook niet altijd mee om een stuk of een oefening te spelen terwijl er iemand op je vingers zit te kijken. Besef dat we in mijn werkkamer zitten om aan de dingen te werken. Thuis, op de eigen veilige plek, kan je in alle rust de zaken afwerken. Om dan de volgende les goed beslagen ten ijs te komen. 

                           -------------- O --------------